Kåldjävulen

image

Eller kålfjärilen ska man väl säga vann i år. Nästa år ska det täckas. Jag läste att första generationens kålfjärilar käkar och hänger mest på naturligt förekommande växter medans den andra generationen gillar kålväxter. Därför blir kaoset i landen mestadels på sensommaren….   Tråååååkigt. Och lite slött 🙂 

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Annat. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kåldjävulen

  1. Anneli skriver:

    Det var mig enna hungriga rackare!!!
    Att angreppet blivit så stort kan också bero på att det inte blåst tillräcklig – t ex om man odlar på en alltför skyddad plats eller att det helt enkelt bara varit vindstilla. Då kan fjärilarna göra det fjärilar gör i lugn och ro! 😛

  2. ylven skriver:

    Trevlig blogg, har skummat igenom alla inlägg nu på morgonen. Vad ambitiösa ni är med förodling! Själv har jag en tendens att inte sköta dem som sig bör, och då hade det oftast varit bättre att sätta fröna direkt i landet.

    Jag hade väv, eller snarare gardin, på min kål under försommaren. Nu får den vara utan och ser ännu så länge jättefin ut. Förra året blev den totalt uppäten, trots ett väldigt blåsigt läge.

  3. Anneli skriver:

    Ylven: Har man blåsigt läge, men det är typ vindstilla när kålfjärilen ska till att lägga sina ägg så hjälps inte det…! Men jag vet ju inte hur det var med den saken för dig förra sommaren…!
    En torr sommar som denna kan man behöva spruta/duscha plantorna med kallt vatten och rätt hård stråle varje kväll för att spola bort äggen. Detta funkar ju om man inte har för stora odlingar, men vi (ehrm… Janne…) odlar ju på ca 1000 kvm totalt och kålen är på ca 50 m X 4 rader och det blir lite väl jobbigt…!!
    Janne säger att han inte har gjort något för att skydda plantorna (d v s ingen väv och ingen duschning) och då blir ca 10 % av plantorna angripna. Men å andra sidan så blir ju sisådär en 90 % OK med mindre jobb!!
    Väven är inte heller alltid ett bra alternativ. Det som växer under väv har en tendens att växa fort och bli rangligare och då den växer så fort så sker det på bekostnad av av själva kålhuvudet som blir mindre!
    Val val val…!!

  4. Ann-HelénFranzén skriver:

    Intressant vad ni kan Anneli o Ylve. Jag är ju mest för blommor o här är det krassen som äts upp vissa år! Men nu blir man sugen att utmana med lite kål. Det finns så många snygga sorter.
    Emmeli o Magnus- Jag önskar vi vore närmare…Vi kommer uppåt rätt vad det är!!!

  5. Anneli skriver:

    Tack Ann-Helén!
    Men det är mest min man Janne som står för kunskapen – han har ju odlat i ca 33 – 34 år!! Men det är klart att jag har snappat upp en hel del av honom!! 😀

Kommentera

