Potatisen

image

Tittar upp! Ska fixa mer djurd runt dom så jag redan nu börjar kupa efter. Förhoppningsvis blir rötterna högre upp på stammen av det. Nu i efterhand käns det som min djupsäng blev lite för grund. Så då kanske med lite överdriven kupning styr det till sig.

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Potatisen

  1. Anneli skriver:

    Våran potatis är nästan lika stor – fast vi satte ut senare än ni!! 😛 (När jag säger ”vi” i dessa sammanhang så menar jag egentligen Janne…!) Han har f ö lagt ut nya bilder under fliken ”Grönsakslandet”:
    http://kornsvede.se

  2. Magnus skriver:

    haha. ja ni får passa på att skryta när tillfälle ges. 😉 Ni odlar bra stort ni. Är det bara för eget bruk? Känns som att eran ”plätt” borde generera mer är nog för ett hushåll. Vad tror han om min ide om att kupa upp väldigt mycket? Kommer roten växa högre upp på stammen då?

  3. Anneli skriver:

    Klart vi måste skryta när vi kan – du ”leder” ju stort!! 😛
    Ja, vi odlar ganska stort…! Det ska ju räcka till vår familj ett helt år + till mina svärföräldrar som är riktigt duktiga på det här med råkost!! Vi har en jättebra jordkällare där vi förvarar rotfrukter och vitkål och vi har fortfarande kvar lite från förra årets skörd! (Så!! Nu fick jag skryta lite till!! 😉 😛 😀 )

    Har konsulterat Janne om det här med att kupa potatisen, vilket jag vet att han själv är noga med, och han säger att vad han har hört så blir det bättre och fler potatisar ju mer man kupar, typ! Så kupa på du!!
    Men själva ROTEN – d v s sättpotatisen – är ju den som de nya potatisarna växer ut ifrån och inte stammen! Men genom att kupa ordentligt så kan ju de nya små potäterna även växa uppåt, och då kan de ju bli fler! Det är i alla fall vad Janne hört!

Kommentera

