På vinden

image

Händer det grejjer. Här torkas nässlor för att senare bli pulver. Bra tillskott till våran redan fina mat. Kan vara guld värt en kall vinterdag när kosten varit låg på färska grönsaker.

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till På vinden

  1. Anneli skriver:

    Ja, absolut!! Bra som té också!!
    Nåt som nästan är ännu nyttigare är fröna från nässlorna!! De repar man av fram på sensommaren och torkar precis som med bladen! Sen kan man t ex strö dem över filmjölk/yoghurt, gröt eller vilken mat som helst! Supernyttigt!!! 😀

  2. Anneli skriver:

    Svar från min blogg:
    TACK Elina och TACK Magnus för era fina svar!
    Jag tror ju också att ett liv inte försvinner – bara byter form, men det är inte mycket till tröst när det är den fysiska formen man saknar…! Jo, lite tröst är det…! ♥♥

    • grogrund skriver:

      Att sörja är viktigt vad man än tror på för att komma vidare. Livets gång är inte lätt att bara acceptera rakt av. Jag tror nog ingen frisk kan det.

      När fick ni kullen och hur många är dom nu?

      • Anneli skriver:

        Den kullen är 4 veckor om 2 dagar. Det var fyra ungar som föddes, men en dog efter knappt två dygn och den andra när hon var drygt 3 veckor. De två som är kvar är feta som sparvar och verkar tack och lov må alldeles prima!
        Kolla gärna in katthemsidan:
        http://kornsvede.se

  3. Magnus skriver:

    Dom är jättefina 🙂

    Då har du ganska bra koll på katter… Våran Maya pratar hela tiden. jämt! Vi funderar på om hon kanske letar efter sina barn som hon haft och blev av med eftersom dom såldes. Kan det vara så eller är hon kanske bara väldigt komunikativ? Vi har funderat på att ta med henne till nån kattpratare. Faktiskt funderade vi på att skaffa en kattunge till henne. Vad tror du om det? Hon är ju annars väldigt revirhävdande mot andra katter. Frågan är ju hur det skulle gå med en liten.

    • Anneli skriver:

      Först vill jag säga: TACK för länken här ovan!!! Det var det bästa jag sett på evigheter!!!!! ALLA borde se den!! Jag tänker lägga ut den på facebook och ev på min blogg! Gör det du också!! Budskapet i den filmen bara måste spridas!!
      Förändringar kommer från FOLKET, inte politiker eller ”proffs”!!!

      Och nu över till Maya: En katt som ropar efter sina bebisar har ett mer klagande läte än när de bara ”pratar”. Ofta kan man SE att de är olyckliga och att när de ”låter” så är de bara ”mitt i rummet” och ofta med sänkt huvud till skillnad från när de ”pratar” och kommunicerar med nån som är i närheten.

      En kattunge KAN gå, men det är jättesvårt att veta i förväg! Vill ni prova så rekommenderar jag att ni tar en 12-veckors, och helst en hane! Att ha två honor med en sån revirvaktande katt som Maya bäddar för konflikter och bråk!
      Sen kommer det antagligen att ta ett par veckor för Maya att acceptera en ny liten katt men bara hon inte slåss på allvar, utan bara markerar så går det nog bra! Oftast verkar katter uppskatta att få ha en kompis när de väl har vant sig!
      Ju äldre en ensamkatt är, desto svårare att vänja den vid sällskap…!

      Hoppas du blev lite klokare av mitt svar! 😀

      • grogrund skriver:

        Ja! Den är fantastisk. Jag har verkligen fått en helt ny syn på min kost! Jag har redandelat på fb. 🙂 jag ska vara mer vaksam på hur hon mjaoar. Men beskrivningen på ett klagande mjao värkar bekant. Hm.. Tack för alla goda råd. Återkommer efter att jag stirrat på katten ett tag 🙂

Kommentera

