Squashblomning

image

Fast de va kort. Stor fin blomma i morse och nu stängd. Säkert helt ok 🙂

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Squashblomning

  1. Anneli skriver:

    Kan tyvärr inte svara på om det är som det ska eller inte…! Men meningen är ju att de ska vissna när de blivit pollinerade…! Låt oss hoppas att det är det som har hänt!! 😀

  2. Elin G skriver:

    Det där är en hanblomma, så den blir inte pollinerad. Det kommer komma flera och de blommar inte så lång tid var, så det är som det ska.

  3. E. skriver:

    Läste att man kan sätta squash nu i juni? Fungerar det i en kruka på en balkong? 🙂

    /E.

  4. Elin G skriver:

    @E. Squash växer bra i kruka, men det måste vara stora krukor. Minst 10 liter och gärna det dubbla (eller tredubbla).

  5. Magnus skriver:

    HEj på er alla! VI förodlade våra inne så de är därför vi ligger i förkant. DEt är säkert just för frostrisken rekomendationerna är så. VAttniga växtligheter är mycket mer känsliga för frost har jag läst mig till. VI har kört med väv över våran pallkrage och den har överlevt nu.. Tja vad kan det vara. Snart en månad ute.

  6. Anneli skriver:

    Elin: Hur ser man skillnad på en hanblomma och en honblomma?? Du vet; jag är en till Dalarna importerad noll-åtta och odling är mer min mans grej…! Och squash har vi aldrig odlat…!

  7. Elin G skriver:

    Honblommorna har fruktämne istället för stjälk. Hanblommorna kommer nästan alltid först, men i år har jag en squash som satt en honblomma först, men den blir ju såklart inte pollinerad då, tyvärr.

    • Anneli skriver:

      OK!! Tack för svar, Elin!! Det är rätt spännande det här med olika växter och deras ”sexliv”!! 😛
      Jag har nån slags minikivi i min trädgård: en hon- och en hanplanta!! Förra året var första gången det blev små kivisar, men hua va sura de var…! De var kanske inte tillräckligt mogna…! 😀

Kommentera

