Sockerärtan

image

Tjusig och god!

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Sockerärtan

  1. Anneli skriver:

    Wow!!!! Fiiina!! Våra sticker bara upp ca en decimeter än så länge..! Vi tyckte våra hade kommit långt till du visade dina….!! *Skrytmåns* 😉

    Peace out – eller Ärtor ut som man säger på Svenska..!! 😉

  2. Magnus skriver:

    ha!

  3. E. skriver:

    Åhh, så fint! Jag som igår funderade över hur jag ska göra med mina sockerärter! Kanske du har ett bra svar? Odlat några i en balkonglåda på min blåsiga balkong. De börjar växa sig höga nu och jag ska ordna en spaljé till dem att klänga på! Behöver jag plantera om dem tror du, eller klarar de sig i en balkonglåda?

    Skulle ha sådär stort och fint som du, så kunde jag odla mycket, mycket mer! Men jag gör så gott jag kan med det lilla 🙂 Är det försent att så nya frön nu i juni? Ifall jag vill odla mer? Detta är alltså första året jag odlar, hihi:-)

    Kul att ha hittat till din blogg! Ännu en i ”gänget”
    Allt gott!
    /E.

    • Magnus skriver:

      hehe. Det är mitt första år också. Då tror jag man är mest villig att ta in ny information. Så man lär snabbt om man vill. Ska försöka bibehålla de öppna sinnelaget till nästkommande år också 🙂

      Ta hellre i för mycket än för lite när du väljer krukstorlek. har du inga stora kan du egentligen plasta in vad som helst och se till att det finns rikligt med hål i botten. Flyttkartonger har jag till tomaterna 🙂

      Det är alltid rätt tid att så! 😉 Jag satte mina första tomatfrön någonsin i december förra året. Det var väldigt lärorikt! Men nåra tomater blev det aldrig. Men jag tror sockerärtor skulle funka.
      Anneli kanske vet?

      Du är varmt välkommen! 🙂

  4. E. skriver:

    Tack för tipsen!! Jag tror att jag behöver flytta mina sockerärtor! De verkar inte vara så pigga… Har börjat gräva lite land nere hos min fd karl och tänkte jag kan plantera ut dem där! Vill de gärna stå i sol eller skugga? Mina stod i gassande sol häromdagen och blev snustorra. Nu har de fått massa vatten, men ser hängiga ut :-/ Hoppas att de piggnar på sig!!

    Klarar sig kartongen då, tänkte med vattning osv? Mina grannar odlar tomater i en lång träränna, men den är inte särskilt djup…

    /E.

  5. Magnus skriver:

    Våra står i oskyddad sol och det går fint. Men vi täcker också runt med gräsklipp för att de inte ska torka ut fort. skyddar också mot ogräs.

    Nä preciS… det är det eventuella problemet här framöver. Det kanske slutar med att kartongen förmultnar och vi odlar i säck. men det går ju det med. 🙂

    Jag tror det är bra med svängrum för rötterna. Jag brukar ställa frågan på http://www.alternativ.nu i forumet om jag blir tveksam fundersam över något tips etc. Då får jag svar oftast från flera erfarna odlare som gör det så naturligt som möjligt.

  6. Anneli skriver:

    HEEEEJ Elina!!! Kul att du också hittat till min gamle bloggpolare Magnus fina blogg!! 😀
    Angående om du kan så nya ärtor i juni så är svaret Ja! De växer ganska fort – men vänta inte, utan så nya nu på en gång!!
    Annars tycker jag att Magnus har gett dig bra svar – följer du dem går det säkert bra!!
    😀 Kram på re’!!

  7. E. skriver:

    Tusen tack för alla tips, både Magnus och Anneli!! Ursäkta att jag bombaderat din blogg med frågor Magnus 🙂 Blev så glad och inspirerad av ert odlande!! Och det är väl det som är meningen 😉 Igår började jag gräva upp ett land hos min fd karl och har fortsatt påta litegran idag. Där kommer jag att så en del nu under juni och hoppas på lycka!

    Sockeräterna har jag nu planterat om i en stor kartong, som jag fyllde med plast inuti och stack hål i botten på… Nu får rötterna mer svängrum än i den lilla balkonglådan! De hade verkligen rotat sig längs hela balkonglådebotten!! Hoppas att de piggnar på sig nu i sin nya låda med ett galler att klänga på och allt. Jag håller i alla fall tummarna!

    Får nog gå med i forumet, så kan jag ställa mina frågor där! Fast jag tycker ju det är väldans trevligt att kommunicera med er 😀

    Allt väl!
    /E.

Kommentera

