Potatis

image

I djupsäng! Förhoppningen är att odla mer på djupet än bredden. Ska bli spännande. Grannen påstod att potatisen blir gröngiftig när den står soligt och jag borde flytta på min odling. Men jag läste i en odlingsguide att det gäller att kupa efter plantan när den kommer upp. Själva potatisplantan behöver mycket sol. men jordlagret ner till själva knölarna behöver vara rejält för att skydda dom från solen. Några kommentarer ni som kan?

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Potatis

  1. Anneli skriver:

    Solanin som det gröna heter är jättegiftigt, så man kan säga att både grannen och du har rätt! Eftersom du har genomskinlig plast så blir potatisar som växer för nära kanterna förmodligen gröna, men du har damn right när du säger att potatisen ska kupas och det som växer ovan jord vill ha mycket sol!! 😀

    Och medan jag kommer ihåg det: Fin header!! Jag såg nog att du fixade till den igen, men har bara glömt att kommentera! Tills nu…!! 😀

  2. Magnus skriver:

    1-1 i grannfejden då. hehe.

    Tack för info och tack för de fina orden om headern. Ja den vart fin tillslut.

  3. mayatheperfectillusion skriver:

    Tilläggas ska att senare på dagen satt jag potatis i lådan. En plan på ett varv med mörk plast och sen ett lager plank ovanpå är i görningen. Köpte sättpotatisen i Antroposofmecka Ytterjärna. Det var en långsam sort.. minns inte namnet. jaja. Nu blir det knölar!

  4. E. skriver:

    Detta med att ”kupa”-vad innebär det!? Står på påsen till sockerärterna att de ska kupas och jag har inte gjort det, eftersom jag inte vetat vad det är. Är som att jag fann till denna blogg precis när jag behövde den:-)

    /E.

    • Magnus skriver:

      Du lägger upp jord mot skälken för att öka avståndet mellan solens strålar och roten. Faen då kanske jag också borde göra det 🙂 Tack för tipset!

  5. E. skriver:

    Aha, jag fylller alltså på MER jord runt just själva stjälken? Är det så du menar?

    Varsågod, haha 🙂 Var ett omedvetet tips!

    /E.

  6. Magnus skriver:

    Japps. Det är så jag förstått de

  7. Anneli skriver:

    Gu’ va’ kloka ni blir när ni slår era huvuden ihop!! 😉 😛 😀
    Så nu både VET ni vad kupa är OCH kommer ihåg att göra det!! Finemang!! 😀

  8. E. skriver:

    Hahaha 😀 Jaaa!!! Såg dock att det var bondbönorna man ska kupa, men det skadar säkert inte att göra det på sockeräterna också!! 🙂 Har just insett att det är ett väldigt pyssel detta med att odla och att jag lätt tar mig vatten över huvudet……

    /E.

Kommentera

