Rödkålen ner i jorden.

image

Nu är de äntligen ute. Täckt med lite gräsklipp. Ska bli mer. Gräsklipp ska tydligen också vara bra näringsmessigt för rödkål.

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Rödkålen ner i jorden.

  1. Anneli skriver:

    Härligt att se hur det går framåt med era odlingar!!
    Du har bytt header ser jag! Fin!! Är det eran katt?? Den är jättefin!! Ser lite Bengal-aktig ut?? Är den det??

    • magnus skriver:

      JA det är Maya våran katt. Hon är en renrasig egyptisk mao. VÄldigt tjusigt. AV en slump (om det nu finns något sådant) fick jag köpa henne väldigt billigt av en uppfödare. NOrmalt är de tydligen dyra eftersom dom är den enda rasen som är naturligt fläckiga. HUr det än är med det finstilta så har hon nu konverterat till bondkatt. VÄldigt revirförsvarande mot andra katter (utan större framgång) och prata jämt. HOn är otroligt social och rullar gärna runt kärleksfullt brevid oss. I gruset när vi påtar i landet. 🙂

      • Anneli skriver:

        Hon är otroligt fin!! Jag älskar fläckiga katter!!
        Även om en katt är till 100 % renrasig så blir den per automatik huskatt/bondkatt om den inte får stamtavla. Uppfödare tar alltid mer betalt för en katt som är fertil och har stamtavla, och OM de säljer en katt billigare får man i stort sett aldrig med stamtavlan och ofta är katten steriliserad också. Var eran det??

  2. Magnus skriver:

    Ja det var så. Hon är steriliserad och jag tror inte jag fick med nån stamtavla. massa papper men inget såg ut som något sådant.

    • Anneli skriver:

      Hmm..! Trodde väl det…!! Uppfödarna är rädda att man ska ta ”oäkta” ungar och sälja billigt och på det sättet ”dumpa” priserna…!

  3. E. skriver:

    Hihi, tänkte igår på att kisen i headern liknar min lilla Chili en smula (fast utan fläckar). Jag har ingen aning om vad han är för ras! Något är det i alla fall!! Han är en hittekatt ursprungligen, men har verkligen fått ett fantastiskt liv och älskar vardagen här med mig och på sin gård! När jag besökte veterinären sade de att det nog är lite birma i honom (birma eller burma, minns inte, finns väl både och?). Ras spelar egentligen ingen roll, men det är ju alltid roligt att veta vad ens katt har för påbrå 😉

    Mjau mjau!
    /E.

    • Anneli skriver:

      Hej Elin! Förmodligen är det lite Burma i Chili. Helig Birma kan jag inte se att det skulle vara i honom…!
      Har sett att du bett om att posta kommentarer till din blogg, men varför klickar du inte i att du vill få det till mailen?? Lätt och smart sätt att inte missa nåt!! 😀
      Sen att både du och jag brukar göra både och är väl en sak… men de flesta verkar inte göra så tyvärr…!

  4. E. skriver:

    ElinA om jag får be, hihi 😉 (och så avslöjade du mitt signum 😉 )

    Vad roligt att det är burma i Chili! Det ska jag genast berätta för honom (men en sådan stilig herre vet väl redan att han har ras i sig förstås)

    Ja, alltså! Jag brukade klicka i angående nya kommentarer, men tyckte det blev så jobbigt att bombaderas av mail att bekräfta att jag vill ha fortsatta kommentarer… Så jag har börjat gå in frekvent och titta istället på respektive inlägg. Det fungerar ju på de bloggar jag läser dagligen och sedan ett tag tillbaka, men här började jag kommentera hej vilt och missade att klicka i rutan!! 🙂 So that´s why!!

    Har själv inte orkat skicka tillbaka mina svar till respektive blogg. Det är därför det dröjer innan de kommer. Jag är lite snigel av mig… 😛

    Kramkram!
    /E.

  5. Anneli skriver:

    ElinA… DET hade jag ingen aaaning om!! 😛 Här har jag gått i villfarelsen att du heter Elina…!! Men då kan man ju säga att du blåste ditt eget signum…!! 😉 He he!! (Dessutom trodde jag att du var helt öppen med ditt namn!)
    Man orkar bara det man orkar… fast jag tycker det blivit en vana med att klicka i den där rutan och sen klicka på mailet man får! Men var och en gör ju som den vill – och orkar!! 😀

  6. E. skriver:

    Jojomensan, Elina är det, men du skrev ”Elin” 😉 Ja, haha, då avslöjade jag mitt namn själv!

    Jag tycker om mitt namn ja, fast vill gärna kalla mig för ”E” ute i cyberspace. Det började en dag och har fortsatt så. Har lite blivit mitt signum, att jag skriver under med ”E”, även i mail kort, brev osv… Tycker om bokstaven ”E” 🙂

    Jag kände att det blev så många mail hela tiden, ifall det var många som kommenterade… Och jag kanske inte vill läsa alla andras kommentarer just då, utan svaret på min egen kommentar. Så därför valde jag att göra på det viset 😉

    /E. ( 😀 )

  7. E. skriver:

    Ps. Om jag hade velat vara helt öppen med mitt namn hade jag väl skrivit det och inte ”E”, eller hur!? 🙂 *ler*

  8. Anneli skriver:

    Börjar svara på ditt PS: Absolut!! Men jag har sett på flera kommentarer att andra kallat dig vid ditt rätta namn, så därför tänkte jag att det var OK…!

    Jag märkte inte att jag tappat bort A:et när jag skrev ditt namn – därför denna förvirring..!! 😛

    Jo, många mail kan det bli, men man måste ju inte läsa dem och det finns ju tack och lov en delete-knapp!! 😉
    Man kan ju aldrig kräva att bloggare även postar sina svarskommentarer på kommentatörens blogg, så antingen får man prenumerera eller komma ihåg vart man varit och skrivit kommentarer…! Själv föredrar jag absolut första alternativet!!
    Bloggar som inte går att prenumerera på har jag supersvårt att följa, hur mycket jag än gillar dem – minnet räcker helt enkelt inte…! 😛 Jag behöver få nya inlägg och kommentarer till mailen… Du vet: Out of sight – out of mind…! Det är jag i ett nötskal!!! 😛

  9. E. skriver:

    Okej, för det mesta skriver jag ”E” i alla fall… Sedan har jag kanske råkat skriva mitt namn vid något tillfälle! Det är väldigt sällsynt dock… 🙂

    Menar du att jag har krävt att andra bloggare ska posta sina svarskommentarer på min blogg!? Förstår inte riktigt hur du menar? 🙂 Jag känner mer att jag gett ett önskemål och inget krav… Just här kommenterade jag ett tidigt inlägg sist och kom då på att jag missat den där knappen! Så jag tänkte, att ifall Magnus ville sammanfatta sitt svar i en kommentar, fick han gärna göra det 🙂 Men nu gick jag ju tillbaka själv, så ingen skada skedd, eller hur?

    Ja, det är klurigt detta med kommenterandet och att minnas att läsa… Själv har jag lagt till mina favoritbloggar i en lista och klickar igenom den när jag känner för det! Och då passar jag även på att gå in på det inlägg jag minns att jag senast kommenterade i för att se nytt svar…

    Alla är vi olika och tur är väl det 😀 Nu vet du i alla fall varför det dröjer med mina svar och kommentarer ibland… Det är för att min hjärna inte orkar att ta in alla intryck, så jag får ta dem i min takt.

    Kram!
    /E.

  10. Anneli skriver:

    Hej E!! 😀
    Jag menade att jag sett att andra som kommenterade på din blogg (eller möjligtvis någon annans blogg…) några gånger använt hela ditt namn (det var ju så jag fick veta det!) och för mig är namn väldigt viktiga av olika anledningar, bl a för att det är så knutet till ens identitet och kanske för att jag har en tvillingsyster och blev jätteglad när folk kom ihåg mitt namn och inte blandade ihop mig med syrran…! 😛

    Nej, jag menar inte att du har krävt att nån bloggskribent ska posta svar på din blogg, såg bara att du just hade det önskemålet! Jag är den förste att erkänna att blogglivet vore såå mycket enklare om alla postade sina svar både på sin egen blogg, men också på kommentatörens, och även jag har vid tillfälle gett uttryck för en sån önskan! Jag menade bara att det förmodligen inte kommer att hända och att det finns de som faktiskt kan känna sig lite pressade av en sån förfrågan – jag har varit med om det själv!
    Men ingen skada skedd!! 😀

    Jag har lagt massa bra bloggar jag vill följa till ”favoriter” på min dator, och även prenumererar på bloglovin, men se det hjälps inte…! Jag måste få dem till mailen för att det ska funka!! Sån är jag..!! 😛

    • grogrund skriver:

      Nu vill jag o de allra ödmjukaste vägnar be er fortsätta eran diskution på mail eller på något annat vis. Bloggen blir ‘of topic’ jag ska också försöka skriva ut allt i slutet på sommaren också. Och om ni fortsätter så blir det ju en hel regnskog och det vet jag att ingen av oss härliga miljövänner vill. 😉 Tack på förhand.

  11. Anneli skriver:

    Inga problem Magnus!! Jag tror vi är rätt färdiga..!! 😛
    Bra att du säger till!! Du kan ju ta bort kommentarerna om du vill!! 😀

Kommentera

