Squashen

image

Nu har den börjat få mera utväter i mitten. Den börjar också se grovare och stadigare ut. Ett slag för täckodling måste jag faktiskt slå. Vi har täckt typ allt utom där vi förväntar oss uppväxt. Fukten stannar kvar och vi slipper vattna hela tiden. Ogräset håller sig borta och maskar trivs och luckrar upp vår leriga jord. Alla vinner. Ja kanske också sniglarna. De är ett perfekt klimat för dom. Men vi har inte tagit en enda på bar gärning. Viss bortplockning av de sniglar som syns och så har vi strött ut järnsulfat. En så länge är det bara fördelar.

Not: Den sådda gräsmattan har idag börjat tagit fart!

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Squashen

  1. Anneli skriver:

    Wohoo!!! Det tar sig!!
    Gulligt av Emmelis morföräldrar att ge er det lilla söta växthuset också!! 😀 Ett sånt skulle ju faktiskt även jag kunna skaffa mig utan att Janne klagar!! (Han vill inte ha växthus…). Jag har faktiskt fått en tomatplanta av en kompis, så det skulle ju passa ypperligt!! 😀
    Vet du vart man kan få tag på nåt sånt där miniväxthus nånstans??

  2. Anneli skriver:

    Tack för länken!
    Jag vet egentligen inte varför han inte gilla växthus… Det han säger till mig är att det kommer bli han som får sköta det… och det ligger lite i det…! Jag är egentligen inte den odlande typen – glömmer att vattna och hatar att rensa ogräs…! Men jag tänker att ett litet växthus borde jag väl ändå klara av…!! 😛

  3. magnus skriver:

    Ja de tycker jag. 🙂 kanske kan man täcka jorden i krukorna i växthuset för att slippa vattna så ofta? DEt tidskrävande vad jag märkt över gårdagen det är att det blev mycket koll på temperaturen. Finns ju sånna luckor som öppnar sig automatiskt när det blir för varmt… Slöa människor finns det gott om så prylar som gör det enkelt brukar vara lätt att hitta 🙂

  4. Anneli skriver:

    Lätta att hitta – men koster säkert en del…! Plus att de kräver lite ”fix o trix” för att få ihop till nåt som fungerar…!

  5. E. skriver:

    Haha, rolig konversation er emellan!! Slöa människor som ska odla-det var något nytt 😉 Ja, det är väl bara att sätta ned ett frö, så sköter sig resten själv 😀 Trodde jag i alla fall, haha! Växthus är ju supermysigt! Särskilt sådana där små, minisar 🙂 Jag har sått i balkonglådor och en zinkbalja, bara för att prova! Salladen har kommit en bit, morotsbladen börjat titta upp och mungbönor och sockerärter har kommit en bit… Har ni några goda odla-på-balkong-tips? Mottages mer än gärna!!

    Kramar!
    /E.

  6. E. skriver:

    Och nu lyckades jag med mina smileysar också!

  7. Anneli skriver:

    Vad vore väl cyberlivet utan smileysar??? 😛
    Jag har aldrig lyckats med balkongodling och inte Janne heller – tror inte ens att han har provat; uppväxt i villa som han är…!
    Men det där som Magnus skrev i en annan tråd att rötterna behöver svängrum tror jag är viktigt!! Så inte för grunt med jord alltså!!
    För några år sen så försökta jag mig på att förså majs för senare frostfri utplantering, och först såg de jättefina ut – växte så det knakade! För att helt plötsligt bara ge upp och dö! Jag fattade ingenting förrän en kompis till mig upplyste att majsens rötter växer väldigt djupt, så om man ska förså dem inomhus ska man använda t ex såna där långsmala mjölkkartonger, fylla dem med jord och sen peta i ett majskorn nån cm ner i jorden…!! 😛

Kommentera

