Kanske oregano

image

Emmeli fick ärva dessa plantor och skickade ner dom i landet.

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Kanske oregano

  1. Emmeli skriver:

    Älskling, det är pepparmynta 😛

  2. Magnus skriver:

    hahaha 🙂

  3. Anneli skriver:

    Sätter man oregano så kommer det upp oregano! Sätter man pepparmynta så blir det pepparmynta! Det är liksom en naturlag!! 😛 😉
    En liten varning vad gäller pepparmynta: Den sprider sig!!! Jag satte pepparmynta i en hörna av en rabatt utanför huset för några år sen och nu är det pepparmynta ÖVERALLT!!!! Den växer som ogräs!!
    Samma sak med körveln jag satte…!

    • Magnus skriver:

      Pizzakrydda som pizzakrydda.. eller.. hmm.. 🙂

      Jag ser fram mot pepparmyntans utbredning över våran gräsmatta som aldrig tar sig 😉 Eller så blir det på nå helt annat sätt än vad jag önskar.

      • Anneli skriver:

        Ja, sånt vet man aldrig i förväg!! 😛
        Men pepparmynta är väl ändå ingen pizzakrydda!?!
        Men gott té blir det av den!! Särskilt om man blandar med Hallonblad och Svartvinbärsblad!!
        När jag växte upp så hade vi just den blandningen som vi drack ofta! Vi kallar den för ”Sjögrens blandning”! Kaffe fanns inte i mitt föräldrahem, men ”Sjögrens blandning” var det téet vi alltid bjöd gäster på, och det var alltid lika uppskattat!!
        Här ska du få receptet:

        SJÖGRENS BLANDNING
        Av torkade, smulade blad blandas 1 del svartvinbärsblad, 1 del hallonblad och ½ del pepparmynta. Av detta tages 1 rågad tsk per kopp som hälles i uppkokat vatten och får dra i ca 5 minuter. Sila och söta ev med lite honung. Drick och njut!! 😀

      • grogrund skriver:

        Tack! De ska provas. Och nä de är vel ingen pizzakrydda. Jag kände mig bara lite busig 😉

  4. Anneli skriver:

    Busa på du!! Det är bra för immunförsvaret!! 😀

  5. E. skriver:

    Hihi, så söta ni är!! Härliga människor 🙂 Känner att jag bombaderar din blogg med kommentarer nu Magnus! Blir så inspirerad nu när jag fann till en blogg med inriktning odling. Finns säkert många, men jag har inte direkt sökt efter dem. Den kom till mig istället 😛

    Jag brukar köpa färdiga örter och plantera om! De brukar klara sig ganska väl… Rekommenderar ni hellre att så frön och kan jag göra det nu under juni?

    Kram till er!
    /E.

    • Magnus skriver:

      Jag har inte varit allt för inblandad i ört och kryddodlandet men min spontana reaktion är att det är bara o pröva. Nått brukar alltid hända. Sen tror jag inte att juni är så fasligt sent. Känns som det bara var nån månad sen folk tyckte vi var ”inte totalt galet tidiga” men tidiga i odlandet. 🙂 Vi har gått från att vara ganska strikt planerande i landet till att vara mer hippielike.. ”ooo en tom fläck! har vi nått att sätta där?”

  6. E. skriver:

    Vad härligt, att bara släppa lös och pröva!! Jag ska försöka med det lite mer 😉 Köpa lite fler frön och plantor imorgon på Granngården!! Trycka ned lite och se vad som poppar upp!

    /E.

Kommentera

