Begreppet frost

Frosten är den största fasan för våra planteringar. O inte vill man dallta med plantorna heller. Härdade o tuffa ska dom bli! 🙂 
Som jag förstått det så uppkommer frost när fukt blir till is. Men frågan är ju då om jag genom att kolla kommande lägstatemperatur inför natten kan säkerställa om det blir frost eller inte. Så länge det inte går under nollan är allt utom fara. Eller? Vilka parametrar spelar in vid frostbildning?

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Begreppet frost

  1. Anneli skriver:

    Janne säger: ”Som odlare är jag noga med att alltid kolla väderleksrapporterna!
    För att vara på den säkra sidan ska temeraturen inte sjunka under +3 grader. (Gurkväxter t ex fryser vid +3!)
    Jag har väv på alla känsliga plantor till åtminstone midsommar. Väven skyddar mot frost och I’d better be safe than sorry”!
    Japp!! Där fick du ett svar!! 😀

    • Tomas Andersson skriver:

      Frost, min far sa att risken för nattfrost avtar efter första veckan i juni.
      Frosten är olika,beroende på höjdskillnader,öppen terräng m. m. temperaturen kan skilja flera grader,även inom ett mindre område.
      Pappa

      • Anneli skriver:

        Pappa och farfar Andersson har helt rätt!! Vi bor t ex nära Dalälven och den skyddar lite mot frost – åtminstone på hösten!
        Men att risken för frost avtar betyder inte att det finns några garantier och Janne har helst marginal åt rätt håll för säkerhets skull!! Det ÄR inte kul att komma ut en morgon och se att frosten sabbat det man med hårt (?) arbete och mycket hopp och kärlek planterat ut!!

  2. E. skriver:

    Oj, detta med frost alltså!! Någon jag frågade när jag hade sått mina frön, sade att de inte skadas när de ligger I jorden… Däremot flyttade jag in och ut mina växter, vilket en duktig trädgårdsmästarinna sade att det är bättre att jag täcker över dem, än att flytta på dem… Så jag lär mig lite mer för var dag som går 🙂

    /E.

Kommentera

