En plan. Ett frö.

image

Nu har tiden kommit för att påbörja planeringen inför kommande sommars odlingar. Lätt att sköta och mycket mat är vad jag önskar. Vi har ganska många kandidater till landet. Och det är nog inte fel. Om någon sort skiter sig finns det fler att hoppas på. Potatis, palsternacka, lök, olika kolsorter. Nån böna var uppe för diskution och den välkända tomaten och gurkan får säkerligen deltaga.
Det finns även ideer om drivbänkar. Kanske nått enklare växthus skulle jag gilla. Men det kanske är bäst att inte ta i från tårna första gången.
Lite tråkigt att våran lott är omringad av vägar. Våran egen där typ 3 bilar i veckan passerar och till höger den större vägen där det kanske passerar 3 bilar i timmen. Några säger att de kvittar. Andra säger dåligt. Tja.. Det är ju det vi har till förfogande så det får duga. 

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Våra odlingar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En plan. Ett frö.

  1. Anneli skriver:

    Det här låter jag nog min man svara på!! 😀

  2. Jan Sjögren skriver:

    Om du ska satsa på växthus, behöver det vara självvädrande och självvattnande. Annars blir det mer jobb än vad det är värt. Gurka och kålväxter är en klar fördel om de sätts i drivbänk första månaden innan de planteras ut. (Det är bara att höra av dig om du behöver veta mer om hur man hanterar en drivbänk). Lök kan du sätta så fort det går att bearbeta jorden, men annars gäller ju varmare jord desto bättre. Här i södra Dalarna sätter jag lök runt första maj, rotfrukter i mitten på maj. Potatis, ärter och bönor mellan 25 maj till 5 juni. Gurk- broccoli – och vitkålsfrön sätter jag i drivbänken i början på maj och planterar ut i början på juni. Jag rekommenderar Lindbloms frö istället för matvaruaffärenas fröer.

    • grogrund skriver:

      Tack för din väldigt användbara kommentar! Ja växthus har min far haft nå skåp/väskliknande på balkongen. Tyckte ideen var fiffig och de kanske skulle göra sig längs med våran kortvägg som har mycket soltid. Självvattnande har jag aldrig hört talas om förut. Låter ju alla tiders 🙂 Vädrande har jag sätt i praktiken. Smart!. Ja man kanske skulle börja snickra på lite drivbänkar. Vad är viktigt att tänka på? Tack för alla datum! Lindbloms.. ska kolla upp detta. Vi har även kikat på ekofröer http://www.runabergsfroer.se/ Vad tror du om dem?

      • Jan Sjögren skriver:

        Runåbergsfröer är bra, har inte testat dom själv, men hört mycket gott om dom. Lindbloms har mycket ekologiskt. Hela deras sortiment är riktat till ekoodlare.
        Det finns 2 sorters drivbänkar, varm och kall. I en varm gräver man en ner färsk dynga under själva jorden där man odlar. Ska vara väldigt effektivt, men har inte provat själv.
        Jag har gjort en träram av 45 mm tjocka plankor 195 mm breda/höga. De måste inte ha just de måtten, utan jag har rejäl ram så det blir stabilt. Sen har jag 2 drivbänkar, en till gurkan och en till kålpantorna. Det är för att kålen gror på 5 dagar och gurkan på 7, och gurkan vill ha varmare. Det funkar att ha dom tillsammans, ( hade så förut )men det var ett år som det var kallt och solfattigt, då kom kålen upp som vanligt efter ca 7 dagar, och då ska man lyfta upp glaset så det inte blir för varmt om/när solen tittar fram ,men då blir det för kallt för t ex gurkan som inte har kommit upp än så den ruttnade.
        När plantorna har kommit upp är det bra att skugga glaset lite grann med t ex kalkmjöl, så att inte solen bränner sönder plantorna ( om det är soligt ). Glaset behöver öppnas varje dag, enda undantaget är om det är helmulet. På nätterna är alltid glaset nerfällt. Jag har en träbit som är 2 cm x 4.5cm x 10 cm för att kunna reglera om det ska vädras mycket eller lite, beroende om det är helklart eller inte. Sen om och hur mycket du behöver vattna beror på vädret och vad du har för typ av jord. Jag har lerjord och vattnar 1-3 ggr på 1 månad, beroende på hur mycket sol det är.

Kommentera

