Mat..

Vad äter du? Det är en viktig och laddad fråga. Att välja produkter som gör så lite skada som möjligt har blivit rutin i vårat hushåll. Inget massproduserat kött står högst upp på nej listan. Ekologiskt. Närproduserat. Tillsatsfritt. Varje vara jag köper med någon mer tanke än att bara vara billig är för mig är en röst på förändring.

Det har hänt mycket på matutbudsfronten i våra affärer på senaste. Produsenterna har börjat böja på nacken ordentligt för efterfrågan på renare och snällare produkter.
Det är nog det starkaste ljuset jag ser nu i människans försök till att förändras till de bättre.

Tänk den dan jag får stå i vårat land och plocka upp våran första potatis. Lök eller något annat ätbart. 🙂

Med en stor skål godis vid min sida sitter jag här och skriver detta inlägg… Ja att vara 100%. Politiskt korrekt. Är det ens något att sträva efter?  Jag har svårt att sluta helt med sötsaker. Det är ingen hemlighet. Tror inte ens jag vill.. vet faktiskt inte riktigt.

Jag känner ibland att jag är lite falsk när jag starkt förespråkar tillsatsfri mat med lösgodis i fickan.  

Att ha viljan till att göra så bra som möjligt efter bästa förmåga får duga. Det går väl inte ens att göra på något annat sätt. Jag är endå väldigt stålt över min villighet och att jag faktiskt gör sunda val för oss även fast det inte blir 100% bra.  Skitjobbigt att sätta ribban högst upp vid första försöket 🙂

Nästa gång vi är i ytterjärna får jag väl köpa på mig en stor kartong ekogodis. Acceptera eller förändra.. I detta fall blev det att acceptera mitt sötsug men en förändring av mina inköptillfällen och sätt. Hurra en lösning!  🙂

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Tankar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mat..

  1. Anneli skriver:

    Men Herre Gud Magnus!!! Är du inte perfekt???? 😉 *Blink, blink*

    Se det så här: Det är viktigare att det du äter/använder dagligen är schysst än att det du äter/använder ibland är det!! Det andra kan ju komma vartefter i lagom takt!

    Varför inte göra ditt eget godis – åtminstone en del av det!!
    Chokladbollar och ischoklad t ex är lätt att göra själv!
    Eller varför inte prova det här receptet: http://www.recept.nu/1.305358/renee_voltaire/efterratter_godis/frukt_bar/harliga_hallonremmar
    Jag har inte hunnit testa det själv än, men min systerdotter som tipsade mig om receptet har gjort det ett par gånger och säger att de är supersmaskiga!! 😀
    Och apropå ischoklad, så är det lätt, gott och roligt att variera dem lite genom att ha nötter i eller lite pulveriserat pulverkaffe t ex! 😀

    Kram!! //Anneli.

  2. Magnus skriver:

    Nä jag är nog inte perfekt. Men snart så 😉

    Jag ska prova lite olika godisbak. Tack för tipsen! jag får väl återkomma med nå typ av recentioner här på sidan 🙂

Kommentera

