Lite i taget.

Två dagar färgad av rädsla. Jag har svårt att acceptera att vara i rädslan. Det handlar om pengar. El. Jag har inte tänkt på det mycke. Visst har vi hållt nere förbrukningen men inte förän nån dag sedan skrev jag upp vad mätaren stod på. Det blir ju en hjävla massa pengar om jag nu förstått och räknat rätt.

Paralyserad… 6000 i elräkning? Kan det vara möjligt? Då går ju allt åt skogen.
Att ha ansvar för sin energi och uppvärmning är verkligen något helt nytt.   Som tur är sitter jag inte ensam i båten. ”Men ta och ring han vi hyr av då” säger hon. Efter att jag iaktagit mig själv förvandla en känsla av att blivit påhoppad till att faktiskt inse att det är sant. Till handling. Jag fick inte tag i honom men det känns bättre bara genom att ha försökt få ta i honom. Att jag inte kollat tidigare.. En hel månad har gått tänker jag.  Ja ja…  Pengar pengar pengar…  Jag kommer vara självproducerande på el en dag. Det har jag lovat mig själv. Hittade faktiskt en sida där de säljer solceller och vindkraftverk på avbetalning. Helt klart intressant. Är nog första gången på flera år jag tänkt att det vore fint att skuldsätta mig. Frihet… Om det vill sig väl kan man även sälja ström till det stora nätet. Det är faktiskt redan möjligt.

Mycke lärdom kommer ur hindrena i mitt liv. Jag kanske borde vara mer tacksam för att jag får chansen att utvecklas så dramatiskt och fort. Det är faktiskt ett fantastiskt liv jag lever.

Nu är jag på väg till mitt högteknologiska jobb. Datorer.. Företagssnack.. Möten..

Ja man kliver inte bara rakt ut ur systemet. Eller det kanske går men sådant mod varken har jag eller vill ha. Jag tar avprogrameringen i lite lagom takt för att bespara mig tårar. Det räcker bra med utmaningar som det är. 

Om grogrund

Efter många krångliga år har jag funnit mig bo i en stuga vid en stor åker med drömmar om frihet i en hållbar framtid.
Det här inlägget postades i Tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

